Rynek pracy bardzo chętnie czerpie z przemian, jakie można obserwować na całym świecie. Firma Leitz przedstawiła ostatnio wyniki badań, w których wskazano trendy, jakie będziemy obserwować w swojej codziennej pracy. Raport Pracuj mądrze. Pracuj mobilnie potwierdza to, co widać już od jakiegoś czasu – nowe technologie znacząco wpływają zarówno na efektywność pracy, jak i wydajność pracowników oraz atmosferę w biurze. Jakie warunki będą nam proponować pracodawcy w ofertach pracy?

Praca mobilna

Głównym wnioskiem, jaki płynie z raportu Leitz jest myśl, według której efektywności pracy nie mierzy się już czasem spędzonym przy biurku. Era pracownika, który spędza w pracy wiele godzin, a pracodawca docenia jego poświęcenie dla sprawy zdają się powoli zanikać. Wynika to z faktu, że wiele obowiązków zawodowych można wykonać nawet w zaciszu własnego domu, a ilość czasu spędzonego w miejscu pracy wcale nie przekłada się na jej jakość.

Praca zdalna, mobilna czy też z domu pozwala pracownikom na zrównoważenie życia rodzinnego i zawodowego, oszczędność czasu i pieniędzy, jakie poświęcaliby na dojazdy do biura oraz komfort pracy w wybranym przez siebie otoczeniu (portal z ogłoszeniami o pracy). Oczywiście wymaga to od nich wyjątkowej organizacji własnej pracy oraz samokontroli, ponieważ w domowym zaciszu dużo łatwiej o chwilę zapomnienia i dużo trudniej o pełną koncentrację.

Pracownik wielozadaniowy

Określona specjalizacja w zakresie danej branży była niegdyś gwarantem uzyskania dobrej pracy. Dzisiaj natomiast dynamiczne zmiany w światowej gospodarce i trendach rynku pracy pokazują, że najbardziej pożądany pracownik to taki, który potrafi przyswajać nowe informacje i umiejętności. Dlatego nie warto przywiązywać się do zakresu obowiązków, jaki pojawia się w treści ofert pracy, bo wskutek przekształceń i w trakcie działalności firmy z pewnością ulegną one zmianom.

Employer branding

Specjaliści, którzy badają sytuację na rynku pracy wskazują na inny trend, który powoli będzie kształtował stosunki między pracownikami a pracodawcami. Chodzi o zjawisko niedoboru talentów i związane z nim problemy ze znalezieniem odpowiednich kandydatów do pracy. W niektórych branżach, takich jak IT, ilość ofert pracy przewyższa liczbę kandydatów, którzy mają wystarczające kompetencje na dane stanowisko. Dlatego coraz częściej to pracownik ma większą swobodę wyboru niż pracodawca, a co za tym idzie, rośnie znaczenie pozytywnego wizerunku firmy pracodawcy (więcej o employer brandingu).

Zobacz ogłoszenia o pracy na portalu Szukampracy.pl.