Rozwój nowych technologii niesie ze sobą stały postęp i wpływa na to, w jaki sposób funkcjonujemy każdego dnia, niemal we wszystkich dziedzinach życia. Rynek pracy nie jest tu wyjątkiem – eksperci wieszczą, że przy dalszym rozwoju technologii i internetowych platform rekrutacyjnych już za kilka lat działy human resources mogą stracić rację bytu. Jak internet wpływa na współczesny rynek pracy i funkcjonowanie działu kadr?

Pierwszą rewolucją, z jaką musieli się zmierzyć wszyscy uczestnicy rynku pracy było uruchomienie pierwszych portali z ogłoszeniami o pracy. Kiedyś oferty rekrutacyjne pojawiały się wyłącznie w urzędach pracy lub w lokalnej prasie, a pojawienie się takich ogólnych, a następnie branżowych portali o pracy niemal całkowicie zdominowało inne środki przekazu. Kolejnym krokiem był rozwój platform sieciowych, do tego stopnia, że dzisiaj portal z ogłoszeniami o pracy pełni funkcję pełnowartościowego narzędzia rekrutacyjnego.

Stopniowo firmy, aby nadążyć za postępem w dziedzinie nowych technologii i komunikacji zaczęły przywiązywać większą uwagę do budowania wizerunku pracodawcy, u którego chcieliby pracować potencjalni, najlepsi kandydaci. Standardem stało się uwzględnianie zakładki typu „kariera” na firmowych stronach internetowych, gdzie publikowane są aktualne oferty pracy i informacje o misji czy idei zarządzania zasobami ludzkimi w danym przedsiębiorstwie. Dzięki temu pracodawcy mogą systematycznie informować o rozpoczętej rekrutacji na swojej stronie, a osoby, które mają na oku konkretną firmę jako wymarzone miejsce pracy korzystają z takich możliwości.

Ogromny wpływ na rozwój rekrutacji w internecie miały również media społecznościowe. To właśnie tam przenoszą się dzisiaj działania headhunterów. Na profilach social media firmy publikują również oferty pracy i wdrażają działania wizerunkowe.

Jak w tej rzeczywistości odnajdują się agencje HR i działy kadr? Wszystko wskazuje na to, że rolę rekruterów coraz częściej będą przejmować specjaliści, którzy będą korzystać w większej mierze z internetowych platform rekrutacyjnych. Już dzisiaj pracodawcy mogą przeprowadzać nabór dzięki narzędziom, jakie proponują takie strony. Nowoczesne portale z ogłoszeniami o pracy pozwalają na publikowanie ofert pracy, selekcję otrzymanych kandydatur i korespondencję z nimi – wszystko na jednym czytelnym panelu zarządzania. Zaletą takich rozwiązań jest to, że zazwyczaj są one dostępne bezpłatnie i nie wymagają żadnych skomplikowanych umiejętności. Według prognoz analityków rynku pracy przyszłość należy do tego typu interaktywnych rozwiązań – a agencje zatrudnienia czy zewnętrzne firmy funkcjonujące w obszarze human resources czeka specjalizacja w obrębie danej branży.